Преди време стана ясно, че „Топлофикация София“ удължава срока за обжалване на изравнителните сметки до 30 септември 2020 г. Това се прави в изпълнение на препоръката на министъра на енергетиката Теменужка Петкова, съобщават от дружеството.

Само преди 2 дни от Министерството на енергетиката съобщиха, че ще бъде извършена извънредна проверка на „Топлофикация София“, както и на компаниите за дялово разпределение. Причината са високите изравнителни сметки, които получиха потребителите.

Проверката ще бъдат извършена в срок от 15 работни дни. От министерството настояха всички граждани да имат право да изпратят възраженията си към топлинните дружества в срок до 30 септември.

„Потребителите не могат да разберат съдържанието от фактурите на „Топлофикация”, защото информацията е в насипен вид. Тя е неясна и освен това подвеждаща.

Вижда се една сума, която трябва да платите в определен срок. Това обаче не е дължимата”. Това заяви категорично омбудсманът Диана Ковачева.

Каква е процедурата по получаване и изпращане

„Получавате писмото, отваряте съобщението и виждате на първа страница сумата със срок за плащане. Трябва да отворите на втора страница и тогава на таблица ще се види окончателната дължима сума по обща фактура.

Надолу следва още информация с някакви неясни суми.”, разясни още жената-обществен защитник.

Тя поясни, че е изпратила препоръка към „Топлофикация – София” информацията във фактурите да бъде ясна, разбираема и неподвеждаща.

„Това е изискване и на Директивата за енергийна ефективност. Трябва да има дори и графични знаци и оформление. Необходимо е да е ясно за какво плащате.”, допълни обществения защитник.

Според нея, когато хората не знаят какво плащат, те не могат да защитят правата си адекватно и да оспорват фактурите, които са им изпратен.

„Директорът на дружеството ми каза, че винаги е било така и е заложено в общите условия”, изясни Ковачева.

Колко човека са потърпевши

Тя информира медиите и зрителите, че е изпратила 150 жалби на граждани до Комисията за енергийно и водно регулиране, които да бъдат проверени.

„Удължен е и срокът, който е за обжалване на изравнителните сметки, това също е правилно. Някои ги получиха късно, а до други изобщо не достигнаха. На практика хората не знаят какво точно плащат.”, добави Ковачева.

Тя допълни още, че на изслушване в парламента директорът на „Топлофикация – София” официално е поел ангажимент да се справи с проблема с неясните фактури на потребителите.

„Не знам как „Топлофикация” се е объркала при условие, че работи с парите на хората. Потребителите се оплакват от това, че имат разминаване между данните от топлинните счетоводители с изравнителните сметки, които получиха и тези от „Топлофикация”, посочи още Ковачева.