Храните поскъпнаха драстично, като при някои от тях увеличението е двойно, спрямо същия период на миналата година. Търговци в Добрич заявяват, че всеки месец доставките са с нови, по-високи цени, а клиентите намаляват или купуват по-малко, и то най-необходимото.
Компромиси се налага да правим, защото цените на които се продава днес, утре са цени на доставките. При зеленчуците най-голям скок има в цената на доматите и краставиците.
"Краставиците най-много се увеличиха тази година на 5 лева, бяха 2,40 – 2,60. Доматите бяха 2 лв. миналата зима, сега са 3 лева, 3,50, 4 станаха, даже и 5", казва Росица Белчева, която е продавач.
Налага етикетите да бъдат сменяни всяка седмица
"34 години съм на този пазар, такава аномалия, като тази година не е било. Не може да отидеш ти днес да вземеш един домат на 4,20, да го продадеш на 4,50 и утре да идеш да го купиш на 4,50. Ние си отиваме понякога с 30, 40, до 70 лева оборот.", разкрива Костадинка Колева в ролята си на търговец.
А заради по-високите цени, не липсват и компромиси.
"Не купувам всеки ден. Купувам веднъж в седмицата – с това правя компромис. Нямаме зеленчуци всеки път на масата или плодове, имаме веднъж или два пъти в седмицата", отбелязва Илияна Стоянова, която е клиент главно на квартални магазини.
Проблеми и в Центъра за градска мобилност
Застраховката за градския транспорт върви със закупуването на картата, а не с валидирането ѝ. Такова мнение изрази в омбудсманът на България Диана Ковачева.
„Глобата от 3 лв. абсолютно трябва да отпадне. Радвам се, че председателят на Общинския съвет чу хората и няма да има глоба. Вие вече сте си платили картата и сте редовен пътник.
Това валидиране служи само за статистика на общината. Не е редно да бъдат затруднявани хората, особено тези с увреждания.”, каза тя.
Как функционира новата електронна система в градския транспорт на София
Жалбите за промените в градския транспорт са започнали още от юли 2022 г., коментира Ковачева.
„Талоните с билети за 10 пътувания бяха много удобни за хората, които не ползват често градски транспорт. Няма и карта за 1 линия. Това означава, че ако ползвате само трамвай 7, ще трябва да си купите карта за цялата мрежа.
Тоест, ще платите за услуга, която не ползвате. Идеята е да свалим хората от колите, но едва ли ще стане така.”, твърди омбудсманът.