Свидетелски разказ за инцидента на магистрала „Струма”, който отне живота на 45 души. Васко Пиргов е един от първите, които са били на мястото на катастрофата.

„Бях на около 100 метра от автобуса. Когато дойдох, тук бяха органите на ОДМВР - Перник, две пожарни. Първото, което ми направи впечатление, въпреки че платното не е като сега сухо, а валеше, е че автобусът няма един метър спирачен път. Това навява на мисълта, че шофьорът не е натиснал спирачките”, посочи той.

По думите му няма как шофьорът да е заспал. Смята така заради наличието на маркировка, която издава звук при досег с гумите.

„Оставям 10% възможност за техническа неизправност. Чух мнения, че е гръмнала бутилка за сгъстен въздух на спирачките, но изключвам и това като вариант.”, добави Пиргов.

„Според мен автобусът е бил добре зареден с гориво и срязвайки предна лява гума, резервоарът е пробит, дизеловото гориво изтича. Дизелът е труднозапалим, но от тези искри, които са се получили, има нагряване.

Получават се пари, навлизайки в купето, предполагам, че това е задушило или пък по някакъв начин е зашеметило пътниците. Вследствие на втория удар, когато спира автобусът, той се пали отпред.”, каза още свидетелят.

Виновен ли е пътят за случилото се

Пиргов отчете и факта, че участъкът, в който се е случила трагедията, е с висока концентрация на пътни произшествия.

„Виражът е доста голям, денивелацията - също. Трябва да има знак за ограничение до 90 км, дори и 60 - до излизане на разклона за Старо село.”, смята той.

Работата не разследващите екипи продължава и днес. Ще бъде сформирана група от Регионалното министерство, която ще обследва състоянието на настилката, маркировката и знаците. Платното в посока Дупница остава затворено за всички преминаващи.

Осигурен е обходен маршрут през Радомир.

Мнението на експертите

45 души изгоряха при катастрофа на автобус на магистрала „Струма” в нощта срещу вторник. Сред жертвите има 11 деца, а общият брой на загиналите все още не е уточнен, защото не е изяснено напълно колко души са били в автобуса в момента на инцидента.

Какви са причините за трагедията и има ли вина пътят за инцидента – темата коментираха пътният експерт и проектант инж. Владимир Жиянски, Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и председателят на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ Николай Иванов.

Най-конкретни бяха думите на Красимир Георгиев

„На този етап е трудно да се каже каква е причината за тази трагедия, но най-вероятно ще се окаже, че тя не е само една. Има комплекс от причини – от безхаберието не само от страна на нашата държава, а и от цялата обстановка що се касае до пътна безопасност, обучение на шофьори, изпити и всичко останало”, заяви Красимир Георгиев.

„Ако на мястото на инцидента имаше ясна правилно поставена и отговаряща на българките и европейските стандарти маркировка с насочващи стрелки най-вероятно водачът нямаше да се заблуди, че най-дясната лента продължава вдясно”, каза още той.