Военен самолет се разби в района на авиобаза „Безмер” до Ямбол. Пилотът на машината Су-25 е опитал да катапултира, но парашутът не се е отворил напълно. Инцидентът е станал около 14 ч. днес при опит за приземяване.
Пилотът е контактен и в добро състояние. Намира се в района на авиобазата. Той ще бъде транспортиран с военен самолет „Спартан” до ВМА-София за обстоен преглед и наблюдение.
Преди инцидента екип на NOVA видя изтребителя бомбардировач до магистрала „Тракия” на ниска височина и далеч от авиобазата. След катастрофата машината е изгоряла напълно, а на мястото е възникнал пожар.
Военният министър Димитър Стоянов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов пътуват към авиобаза „Безмер”.
„Към мястото на инцидента пътува и следствена група от Военно-окръжна прокуратура-Сливен, военни прокурори и военно-апелативният прокурор полк. Елин Алексов”, обясни говорителят на главния прокурор Сийка Милева.
Пилотът и състоянието му
Стабилно е състоянието на пилота, пострадал при инцидента в авиобаза „Безмер”, съобщават от ВМА. Няма опасност за живота му, но остава за наблюдение.
Разследването на инцидента продължава. Вчера полковник Пейо Дончев катапултира от малка височина. На мястото избухна пожар, а самолетът е напълно разрушен.
Пострадалият пилот беше транспортиран със "Спартан" до Военно-медицинска академия в София. След обстоен преглед и изследвания от лечебното заведение заявиха, че опасност за живота на военния няма, той е контактен и в добро общо състояние, без травматични увреждания.
Министърът на отбраната Димитър Стоянов назначи комисия, която да провери причините за произшествието. С инцидента се зае и Военно-окръжната прокуратура в Сливен.
Разсъждение по случая
Според полковник Христо Тинев, военно-окръжен прокурор на Сливен, пилотът е взел правилното решение да катапултира. "Следователите започнаха досъдебно производство. Намерихме останки от самолета, запазени са само част от едното крило и опашката. Парашутът се е отворил, катапултът е работел, затова пилотът е в добро състояние. Днес той ще бъде разпитан, ако е в състояние за това. Вчера беше в шок, на системи", съобщи той.
По думите му възможните версии са техническа неизправност, пилотска грешка или непредвидени обстоятелства, като например времето или птици. "Започнаха разпити на всички лица, които имат отношение към тренировъчния полет. При кацане са били два самолета - един водач и един водещ. Експертизите ще отнемат около 2 месеца, но срокът е недостатъчен, така че ще бъде удължен", обясни полковникът.
„Трябва да оставим специалистите, които разследват случая”, коментира генерал Спас Спасов, председател на фондация „Български военновъздушни сили”.
По думите му откакто самолетите са ремонтирани са направили доста часове.
„Летят интензивно е непрекъснато. Доколкото знам всичките летят”, каза ген. Спасов
„Непрекъснато се прави нальот. И при изпълнение например на 50 часа на машина се извършват определени процедури”, обясни генерал Спасов.
„При този самолет техниката е доста подсигурена, дублирана, за да може, ако откаже нещо, да премине на резервна система. Това е станало в процеса на кацане.