Днес хиляди училища в страната отбелязват Деня на розовата фланелка – символ на борбата с тормоза в училище. Инициативата се подкрепя масово от учениците както в България, така и в редица страни от целия свят.

Последната сряда на месец февруари е денят, в който ученици и учители носят розови фланелки (или друг вид дрехи), като демонстрацията изразява едновременно противопоставяне срещу насилието и подкрепа към децата, които са станали жертви.

От къде започва тази традиция

Денят на розовата фланелка води своето начало от преди 18 години. Идеята зад този протест се заражда през 2007 година в Канада, когато двама ученици от 12 клас – Дейвид и Травис – решават, че ще купят 50 розови тениски и ще ги раздадат в училище, след като техен съученик от по-малък клас е бил тормозен за това, че носи розова тениска.

Ден на розовата фланелка в България

Постепенно инициативата набира популярност както в цяла Канада, така и в различни кътчета от света. В България за първи път Денят на розовата фланелка е отбелязан през 2012 година.

Носенето на розов цвят в този ден, независимо дали става дума за облекло, или аксесоар, е символична подкрепа за всички жертви на тормоз в училище. На този ден се провеждат също различни дискусии, презентации, насочени към борбата с насилието и агресията.

Честването на този ден също така насърчава взаимното уважение и подкрепа между децата.

Малко повече за насилието в училище

Тормозът в училище е сериозен проблем, който засяга както България, така и редица други страни по света. Насилието може да бъде изразено по различни начини – физическо, вербално, психическо, кибертормоз.

То може да нанесе както по-кратки, така и трайни вреди върху жертвите. Обикновено основните причини, които провокират агресия между децата, е лошата семейна среда, социален натиск, липса на строги наказания към учениците. Разбира се, може да има повече ключови фактори, които да доведат до насилие в училищна среда.

Последиците за жертвите могат да бъдат свързани с ниско самочувствие, липса на увереност, тревожност, депресия, влошаване на качеството на съня, повишаване на нивата на стрес, влошаване на общото здраве, понижаване на академичния успех. Тормозът в училище може да доведе също до трудности в общуването, риск от саморазрушително поведение.

Инициативата Ден на розовата фланелка цели да запознае всички деца с тези последици и възможностите за превенция. Честото говорене за проблема, както и необходимостта от проява на съчувствие и съпричастност са част от факторите, които могат да доведат до трайното елиминиране на тормоза в училищна среда.