Може и да не си давате сметка, но при всяко използване на мобилния ви телефон или друго устройство, с което влизате в интернет, вие постоянно давате множество сигнали за себе си. Една част от тях може да усетите относително директно, но малцина си дават реално сметка за това.
Какво имаме предвид
Внезапно започвате да виждате реклами на продукти или услуги, които не сте търсили директно? Това може и да ви озадачава, но е факт, че на база цялостното ви поведение в интернет вие имате собствен отпечатък с доста детайлни характеристики – пол, възраст, местоположение и какво ли още не.
Замислете се колко от продуктите на Google ползвате. Много вероятно е операционната система на телефона ви да е Android. Това автоматично означава, че имате и поща в Gmail.
Обичате да гледате клипове или просто да слушате музика в YouTube. За да намерите дадено място разчитате на навигацията на Google Maps. Търсите нещо и естествено търсачката е само една. И това е само една наистина малка част от всичко, което може би ползвате.
Трябва да сте наясно, че всички тези продукти обикновено се ползват с персонализираните настройки, които идват с вашия акаунт. Това чисто и просто означава, че влизайки навсякъде с потребителското си име и парола, вие улеснявате Google да сглоби наистина цялостната картина на вашето поведение и нужди.
Какво можем да ви посъветваме
Като за начало може да влезете в профила ви в Google и да прегледате основните настройки за профила ви. Една част от тях са зададени с предварително одобрени разрешения, които може да забраните, според собствените си предпочитания.
Ако смятате, че виждате прекалено много реклами, които не отговарят на потребностите ви, влезте на страницата, която може да прегледате предпочитанията си за реклами.
Със сигурност ще видите не малко остаряла информация. Ако миналата година активно сте се интересували от купуването на недвижим имот и неговото обзавеждане, то е много вероятно все още това да стои като вас интерес в търсачката.
Не по-различни е положението и за потребителите на Facebook. Приемайки да ползваме социалната мрежа, ние неволно даваме толкова много информация за себе си, колкото и не подозираме.
Представете си, че имате ново събитие в живота си – раждане на дете, годеж или сватба. Вие сами го оповестявате не само на всичките си приятели и евентуално на техните приятели.
Това става достояние и на Facebook. А какво биха могли да сторят, притежавайки информацията, че ще се жените, освен да ви пускат безброй реклами на сватбени агенции, рокли и каквото още се сетите.
Дори и да не ви харесва това е цената, която се плаща за това да ползвате услугите на технологичните гиганти. Това, което може да направите е да се опитате да се адаптирате към техните условия и винаги да знаете, че всяко едно ваше действие в интернет не е особено голяма тайна.