"От години настояваме за диференцирано ДДС за стоки от първа необходимост. Ясно е, че може да се направи.
Само с еднократен законов акт, с който казваме, че ДДС-то няма да бъде 20%, а 0% - няма да се случи, няма да се отрази с намаляване разходите на домакинствата. Очевидно е, че трябва да се наложи контрол, какъвто в държавата липсва.“
Това каза икономистът от КТ „Подкрепа” Ваня Григорова.
Банкерът и финансист Левон Хампарцумян даде за пример антиинфлационните мерки в Турция.
„Това са неща, които имат много краткосрочен ефект и дългосрочно всъщност да балансират допълнително икономиката. Идеята е да произвеждаме повече стоки и услуги”, уточни той.
Ще се възползват ли хора, които ще спекулират и ще забогатяват
Григорова е на мнение, че институциите трябва да следят как и доколко бизнесът увеличава цените, на които продава.
„Ние имаме и веригата на доставки, през която също трябва да мине този контрол. Например, 50% от цената на хляба е надбавка на търговец и ДДС. Очевидно е, че това са паразитни надбавки, на които е крайно време да бъде сложен край.”, категорична е тя.
Според Хампарцумян има възможност дадена стока да изчезне от рафтовете в магазините, ако има таван на цените.
„Кой точно ще контролира тези неща – инспектори, които взимат някакви мизерни заплати и които с 20 лв. може да ги купиш. В края на тази верига ще се създаде една нова „черна” борса, в която едни хора рязко ще забогатяват за сметка на всички останали.”, подчерта той.
Финансистът допълни:
„Една наивна част от населението ще смята, че социалисти и не знам какви профсъюзи са им решили проблема. Нищо не са им решили. Светът е в инфлационен период.”, категоричен е Хампарцумян.
Как ви звучи: цена от 4 лв. на литър
„Цена на горивата от 4 лв./л. е абсурдно висока на този етап. При сегашните тарифи потреблението е драстично свито, а ако те скочат до над 4 лв., транспортът би замрял”. Това заяви Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация.
След срещата на премиера Кирил Петков с представители на превозвачите в България от Съюза на международните превозвачи предложиха намаление на акциза на горивата с 50% за период от шест месеца.
„Аз лично го поставих като въпрос. Ние сме с най-ниския акциз и, за съжаление, на европейската среща с лидерите нямаше разбиране, защото много от тях вече имат по-висок акциз. Затова допълнително намаляване, дори и временно, не беше прието добре – другите страни не могат да си го позволяват. И това пробваме, но не е възможно на този етап.”, каза министър-председателят.
„Ние имаме най-ниските цени в ЕС.”, увери Андрей Делчев.
Той коментира какъв може да е най-лошият сценарий, който да сполети България по отношение цените на колонките - евентуално спиране на вноса на руски суров петрол.