След няколко месеца предстои да бъде стартирана изцяло новата тол система в България, която ще бъде дело на Агенция "Пътна инфраструктура.

След официалното стартиране на електронната тол система тя ще осигури на своите клиенти едно модерно и интелигентно решение за тол таксуване, вдъхновено от най-новите и съвременни технологии.

Зад платформата стои националният доставчик на услуги за електронно таксуване на пътни такси „Интелигентни Трафик Системи“ АД, който предлага и закупуването на електронни винетки онлайн посредством другата си платформа.

Електронна тол система – какво трябва да знаете

В самата основа на новата система за събиране на тол такси ще бъде системата GNSS или Глобална Навигационна Спътникова Система.

С нейната технология за позициониране, както и моделът free-flow, ще могат да се събират тол такси, без изобщо да трябва да спирате някъде – за разлика от други държави, в които има бариери и пропускателни пунктове.

Това ще направи пътуването на всеки шофьор по-спокойно, по-сигурно, по-безопасно и не на последно място – по-екологично.

За шофьорите е важно да знаят, че единствено пътните превозни средства за превоз на пътници с технически допустима максимална маса над 3,5 тона и тези за превоз на товари с две и повече оси, имащи обща технически допустима максимална маса в състав с ремарке над 3,5 тона, ще подлежат на тол таксуване.

Как ще се изготвя тол таксата

При формулирането на таксата, която горепосочените шофьори на превозни средства ще трябва да заплащат, влизат няколко основни фактора:

  1. Екологичните характеристики на ППС.
  2. Брутното тегло.
  3. Броят на осите.
  4. Какъв клас е пътят, по който ще се движи ППС.
  5. Изминатото разстояние.

Какво може да очаквате от тол системата

Доставчикът на услуги за електронно таксуване на пътни такси е помислил за всичко и е в готовност да предостави широка гама от услуги на всеки шофьор, за да се оптимизира максимално процеса на тол таксуване.

Според необходимостта - два вида отчитане, от които всеки шофьор ще може да избере. Това са автоматичен - „Toll“ (тол такса) и ръчен - „Pass“ (маршрутна карта).

Първият продукт позволява отчитането на тол таксата посредством монтирано в автомобила бордово устройство. То е по-подходящо за чести и регулярни пътувания и изисква сключване на договор с компанията.

Вторият продукт ще позволява преминаване по предварително зададен маршрут. Предимствата на тази маршрутна карта е, че не се изисква договор и тя е подходяща за шофьорите, които имат по-редки или транзитни пътувания, каквито често виждаме от Гърция и Турция.

Онлайн платформата се ангажира и с предоставянето на последно поколение бордово устройство, безотказна система за измерване и таксуване в реално време, 24-часов портал за самообслужване и мониторинг, както и контактен център, а за бизнес сегмента са подсигурени атрактивни търговски условия.

Ето и какво ще предоставят съвременните бордови устройства:

  1. Надеждност, точност и удобство при работа.
  2. Подходящо решение за ежедневни или регулярни пътувания.
  3. Лесна инсталация и захранване от запалката на автомобила.
  4. Меню на български език.
  5. 4 бутона, звукова и светлинна сигнализация.
  6. До 3 часа автономна работа без захранване.
  7. GPS позициониране – GPS, GLONASS и GALILEO ready.
  8. Предаване на данни в реално време.
  9. Дистанционно обновление на софтуер, функционални съобщения и др.
  10. Bluetooth 4.0 функционалност за връзка с други устройства.

Най-важното, което трябва да запомните, е:

  • Новата Тол система е създадена с идеята да се подобри справедливостта при заплащане на пътни такси според нивото на използване на пътната мрежа;
  • Системата има за цел да покрие тежкотоварния трафик в страната, а не обикновените леки автомобили;
  • Към момента има една платформа, която ще осигурява заплащането на тол таксите в България;
  • Покритието на тол системата все още се коментира, но в никакъв случай то няма да покрива всички пътища, а по-скоро главните транзитни маршрути.

Очаквайте допълнителна информация и новини за тол системата!