Методът сугестопедия – много хора повдигат вежда, когато чуят това словосъчетание. И с право – тази концепция не е толкова популярна у нас и повечето хора не знаят какво да очакват когато чуят за нея.
Може би за мнозина ще бъде изненада, че този метод не е дело на някой американски, британски, френски или германски учен – напротив, той е изцяло българска концепция, изработена от българския педагог и професор Георги Лозанов.
Творението на професор Лозанов се превръща в световно признато и до ден днешен то има верни последователи, които да го прилагат.
Най-просто казано методът сугестопедия е концепция за внушението, в което преподаването си поставя за цел да разкрие всестранните резерви на човешката личност.
Все по-популярно става използването му, особено при преподаването на чужди езици. Разбира се, като всички не толкова популярни и не напълно приети методики, тази също има своите противници, както и поддръжници.
Днес експерти в областта ще ни разкрият малко повече за метода сугестопедия, както и всички за и против използването му при изучаване на английски език.
За – какви са плюсовете на този метод
Този метод използва съвсем различни подходи при преподаването, които са заложени още в самото му създаване.
Целите, както и при традиционното преподаване на чужди езици, са курсистът да придобие нови знания, но пътят до крайната цел е по-различен и в повечето случаи напълно противоположен с досега приетите норми.
На първо място при сугестопедия стои даването на пълна свобода при изучаването. Предлагането (suggest) стои над налагането. Така преподавателят предлага и обсъжда дейностите, които ще провежда с курсистите, вместо просто да им ги налага.
Втората най-важна концепция е тази за натоварването на паметта. Според Георги Лозанов натоварването на човешката памет с повече информация и материали действа позитивно, а не негативно – така тя става по-добра и резултатите се повишават.
Още един ключов момент е времето, което се отделя. За разлика от стандартните методи на обучение, където времето е фиксирано на базата на учебни или астрономически часове, при изучаване на английски език по метода сугестопедия курсистите сами заявяват колко време желаят да отделят на всяка дейност и занимание.
Против – в какво се състоят негативните мнения
Доводите на противниците на метода се състоят основно в две направления – преподаването и преподавателите.
Естествено самият метод, както и всеки друг по-непопулярен такъв, бива поставян под въпрос. Много от концепциите му остават твърдение на хората, които го практикуват, но сякаш науката все още няма твърда позиция за това дали крайната ефективност е по-висока от традиционните начини за преподаване на езици.
Преподавателите – към момента единственият начин някой да преподава по методът сугестопедия е да изкара курс и да получи лиценз, който обаче не се издава от някоя държавна институция с официален държавен лиценз. Това прави самият документ съмнителен и определено могат да се повдигнат въпросителни.
При всички случаи най-важен е крайният резултат, а именно дали човек би могъл по-лесно и ефективно да научи чужд език чрез този метод за сметка на традиционния. Затова е най-добре всеки да опита и да се убеди сам за себе си.