В края на миналата седмица приключи спасителната мисия на отправилия се към останките на потъналия „Титаник“ батискаф на OceanGate. Нейният край бе отбелязан със съобщаването от бреговата охрана, че в района са открити отломки, съответстващи на катастрофална загуба на барокамерата на „Титан“.

Открити са две полета от отломки, но властите не съобщиха дали са забелязани тела. Компанията собственик заяви, че вярва, че за съжаление са загубили пътниците на изчезналия батискаф.

Изпълнителен директор на експедиционната компания, опитни изследователи и баща и син от известно пакистанско семейство са пасажерите, които са загинали, поради имплозията на потопяемия съд. Ето и повече за тях.

Стоктън Ръш – капитанът на „Титан“ (61 г.)

Зад управлението на съда е стоял Стоктън Ръш – главен изпълнителен директор на OceanGate, който култивира репутация на любител на природата, изследовател, авантюрист, мечтател и визионер.

Той основава компанията през 2009 г и пред нея като основна цел се поставя мисията за увеличаване на достъпа до дълбините на океана чрез иновации. През 2021 г. провокира появата на глобални медийни заглавия, когато започва да предлага пътувания до мястото на останките на Титаник.

По думите му, отразени в списание Smithsonian през 2019 г., търговската подводна индустрия е „неприлично безопасна“ – подчинява се на множество регулации, поради които не иновира и не расте.

В медийни изяви си личи безразмерната му страст към морските дълбини. Негови са думите „Бъдещето на човечеството е под водата. Не на Марс.“

„Стигнах до 75 фута. Видях страхотни неща. Изминах 100 фута и видях още страхотни неща. И си казах: „Уау, какво ли ще бъде в края на това нещо?“, споделя той в интервю през 2019 г.

Британският бизнесмен Хамиш Хардинг (58 г.)

Под името на Хардинг има впечатляващ списък с екстремни експедиции. Живял е в Обединените арабски емирства и е обучен пилот на реактивни самолети.

Неговият екип от компанията за продажби на самолети Action Aviation споделя „той беше водач, вдъхновение, подкрепа и жива легенда. Беше единствен по рода си и ние го обожавахме. Беше страстен изследовател – независимо от терена – който живееше живота си за семейството, бизнеса си и за следващото приключения“.

През 2019 г. се появява по новините със счупване на световния рекорд за най-бързо околосветско плаване през двата полюса. Той е един от първите, гмурнали се до Challenger Deep в Тихия океан и е част от две рекордни пътувания до Южния полюс.

Френският гмуркач Пол-Анри Наржоле (77 г.)

Гмуркачът има завиден опит в изследователски мисии, обвързани с Титаник. Директор е на компанията, която притежава изключителни права за спасяване на артефакти от потъналия лайнер.

Командирът, прекарал 22 г. във френския флот има зад плавниците си 35 гмуркания до останките от Титаник и извадени 5000 артефакта от там.

Президентът на The Explorer’s Club – международна организация, посветена на напредъка в полевите изследвания и научните проучвания споделя за Наржоле и Хардинг в съобщение до членовете на организацията:

„И двамата бяха привлечени да изследват, както много от нас, и го направиха в името на значимата наука за подобряване на човечеството.“

Бизнесменът Шахзада и синът му Сюлейман Дауд (48 г. и 19 г.)

Пакистанското семейство е известно в бизнес средите с една от най-големите корпорации в страната с портфолио, обхващащо нефтохимикалите, енергетиката, торовете, информационните технологии, селското стопанство и храните. Шахзада заемал ръководни позиции в бизнеса на баща си Хюсеин Дауд.

Шахзада е и попечител на института SETI в Калифорния (изследователска организация) и участва в редица други фондации. Служители на института споделиха за него:

„Шахзада беше страстно любопитен и ентусиазиран поддръжник на института SETI и нашата мисия, като беше пряко ангажиран във филантропски образователни програми, научни изследвания и общественото популяризиране.“