Поредни съмнения за корупция по високите етажи на властта са на път да разбунят обществото ни. От Actualno.com се опитват да хвърлят повече светлина върху случай, който може да коства на държавата пропуснати ползи в размер на близо 53 милиона лева.

Става въпрос за неизпълнени ангажименти по приватизацията на Български морски флот от небезизвестните братя Домусчиеви.

Според официални документи, с които българската медия разполага, вицепремиерът Марияна Николова (НФСБ), се е опитала всячески да забави съдебния процес, за да изтече давността на иска от страна на държавата за получаване на въпросната сума, под формата на неустойка.

Откъде произлиза проблемът

Проблемът се заражда преди повече от 10 години – през август 2008 година е сключен договорът за приватизация на българския търговски флот. По силата му 70% от флота са продадени на консорциума „Кей Джи маритайм шипинг“, който е съставен от български и германски капитал. Стойността на сделката възлиза на 440.1 милиона лева.

През 2013 година дружеството бива изкупено изцяло от българския партньор, който е и гарант на сделката, „Адванс пропъртис“ ООД. Това е същият холдинг, който държи почти целия бизнес на Кирил и Георги Домусчиеви.

В договора за приватизация на търговския флот са поставени редица изисквания, които приватизаторът се задължава да изпълни в рамките на 10 години.

Както се оказва впоследствие, тези изисквания не са изпълнени, поради което държавата, в лицето на Агенцията за приватизация (сега Агенция за публични предприятия и контрол), повдига иск за неустойка от близо 53 милиона лева.

Точната сума възлиза на 53 224 922 лева, от които главницата е 52 252 466,02 лева, а лихвата – 972 476,08 лева.

Защо държавата не си прибира парите

На пръв поглед всичко изглежда нормално – имаме приватизационна сделка, договор по нея и изисквания, които трябва да се спазят от страна на купувача. След като последното не е изпълнено, държавата държи да получи неустойка, което е и нейно право.

Тогава, къде е проблемът и защо държавата не успява да си прибере парите? Според документите на „Actualno“, крайният срок, в който държавата може да предяви своите претенции и да получи исканата неустойка, е 31 декември 2019 година.

Тогава изтича и корпоративната гаранция по сделката за приватизирането на българския търговски флот.

Проблемът произтича от това, че поради съмнителни действия на определени лица, делото продължава да се бави и да се лута между административни и бюрократични спънки.

Едно от тези лица е не кой да е, а вицепремиерът по икономическата и демографската политика Марияна Николова.

Същата Марияна Николова, която е вицепремиер от квотата на НФСБ и която лично Валери Симеонов посочи за свой наследник, когато подаде оставката си от този пост.

Следва да припомним и скандала през 2017 година, в който същият този Валери Симеонов „обяви война“ на Кирил Домусчиев за това, че „Адванс Пропъртис“ ООД отправи искане до Арбитражния съд на БТПП за промяна на договора за приватизация по начин, който би променил изискванията и, съответно, би оневинил холдинга в лицето на държавата.

Симеонов обяви този договор за „грабеж“ срещу държавата, а Домусчиев се закани да съди лидера на НФСБ заради обвиненията.

Николова на няколко пъти прави опити да забави процедурата, като аргументите ѝ се базират на твърденията, че липсват достатъчно документи и доказателства, които да докажат без съмнение, че дружеството на братя Домусчиеви не е изпълнило ангажиментите си по договора за приватизация на флота.

В допълнение вицепремиерът иска допълнителна информация за възможни алтернативни начини на събиране на сумата от страна на държавата.

Крайната равносметка показва, че към днешна дата, по-малко от месец преди изтичането на крайния срок на приватизационния договор, няма изглед казусът да бъде решен, което ще означава сериозни пропуснати ползи за държавата в размер на 53 милиона лева.

Редно е да си зададем въпроса кой има най-много сметка от това и дали братята Домусчиеви нямат точните хора на точните места в държавата, които да лобират за интересите им.