След проведен одит на Сметната палата на качеството на училищното образование излязоха наяве много проблеми. Експертите провели одита излязоха със становище, че действията на Министерството на образованието и науката не са достатъчно ефективни за осигуряване на качествено училищно образование страната.

Най-скорошните примери за това са ниските резултати на учениците от националните външни оценявания по български и математика, повишаващият се дял на частни уроци, недоволството на родителите и университетски преподаватели. Има и сериозни разлики в образователното ниво на учениците от различни региони на страната.

В дългосрочен план текущите резултати показват тревожна тенденция не само за качеството на образованието на учениците, но и за цялата икономика на страната. За да се стигне до това заключение са анализирани огромен брой доказателства, свързани с качеството на образованието, сред които резултати от проведени изпити и начините за управление на образователната система от страна на министерството.

Изводите, които са посочени в доклада до голяма степен се припокриват с въпросите, които от години се задават от учители, педагози и преподаватели в различни образователни институции, но остават неотговорени.

Проблеми и решения: има ли начин за подобряване на образователната система

Докладът на Сметната плата посочва няколко основни проблема, които се задълбочават през последните години. Люба Йорданова от „Заедно в час“ споделя някои предложения за решаване на най-осезаемите проблеми в образователната система.

Тя е категорична, че системата се нуждае от цялостна реформа, която да започне с определяне на какви хора искаме да излязат от училищата, какви знания и умения да притежават те. От тук следва, че е необходима промяна в учебните планове и учебниците и критерии за оценка на работата на учителите.

От доклада са изведени няколко основни проблема, над които се налага да се вземат подходящи мерки:

  • Резултатите на учениците на матурите са ниски, заради ниското качество на образование. Налага се родителите да плащат за частни уроци.
  • Страната не осигурява равен достъп до качествено образование на децата от всички региони. Училището не успява да компенсира социалните, икономическите и образователните ограничения на семейната среда.
  • Не са създадени ефективни политики за мотивация и подготовка на учителите.
  • Министерството на образованието и науката взима решения на база непълни или несъществуващи анализи и данни.
  • От МОН не са спазили ангажимента си да предприема стандарт за управление на качеството училищното образование, който е заложен в образователния закон от 206 година.
  • Липсва експертен капацитет, който да следи за спазване на срокове и ангажименти.

За посочените проблеми се разработват решения, които да обхванат както Министерството на образованието и науката, така и учители, ученици и родители.