Догодина вече официално се потвърди, че София ще има обществени велосипеди под наем. Става дума за 400 колела, които ще бъдат разположени на 33 велостоянки в широкия център на столицата.
Това стана възможно, след като днес Столичният общински съвет одобри избора на компания, която да предоставя услугата. Въпреки че през ноември температурата са ниски, унгарката Кристина не слиза от колелото си. Ходи дори с него на работа.
Иначе, проектът предвижда в центъра на столицата да бъдат разположени 33 велостоянки, разположени в широкия център на София – от улица „Опълченска” до Софийския университет. Първият половин час ще е безплатен, а след това цената на час ще е 1,60 лв., колкото струва билет за градския транспорт.
„Иначе казано, ако решите от Централна гара до НДК да може да го направите.”, заяви Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия в СОС от ГЕРБ.
Всички велосипеди ще имат вградени в себе си GPS-и, за да се следи местоположението им и да се гарантира сигурност. Срокът на концесията е 8 години.
Ще се изкарва ли пари от всичко и как
„Обществените велосипеди сами по себе си не могат да генерират своята издръжка или да генерират печалба. Спряхме се на партньорството с частния бизнес в случая с отдаването на 150 рекламни елементи от типа сити лайт”, категоричен бе Зарков
От Столичната община казват, че достъпът до колелата ще бъде повече от лесен.
“Интернет страница, множество приложения, клиенти на всички банки ще имат различни опции за ползване. Абсолютно всички опции за наемане трябва да бъдат налични и възможни за ползвателите на София.” – зам.-председателят.
„Това слага и значителен ред да не ги намираме пред входовете и тротоарите.”, посочи Зарков.
Акция „Зима“ започна
С контрол върху водачите на велосипеди и тротинетки започна традиционната акция „Зима”. От 1-ви до 10-и ноември ще се проверява дали тези участници в движението разполагат с посочените в закона светлини и светлоотразителна сигнализация.
Ще се следи и дали се движат по разрешените за тях участъци от пътната мрежа.
„Законът беше направен, така че не задължава да се носят каски и светлоотразителни жилетки.”, посочи Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилисти в България.
Според него много от участниците в движението, когато преминават през пешеходна пътека, не слизат от велосипеда. Това се дължало на липсата на каквито и да е санкции.
„Трябва да слизат от него, защото само така използват предимството, което им дава пешеходната пътека. В други случаи те са без никакво предимство.
Ако се случи инцидент, не са в много изгодна позиция.”, добави Георгиев.