Провеждането на национално външно оценяване в края на Х клас е задължително според Закона за предучилищното и училищното образование. Отлагането му за определена учебна година може да стане само с решение на Народното събрание, както се случи през миналата учебна 2019-2020 г.

В настоящата ситуация, обаче това не е възможно, защото няма действащ парламент. Това се посочва в позиция на Министерство на образованието.

Какъв ще е форматът на изпитите

Форматът на изпитите е заложен в държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците през 2016 г. А още преди началото на настоящата учебна година, с цел прозрачност и предвидимост, моделите на НВО бяха оповестени на сайта на МОН.

През тази учебна година няма основание изпитите да бъдат отменени или включеният в тях учебен материал да бъде съкратен, защото образователният процес не беше прекъсван, а броят на реално взетите учебни часове дори е по-голям от предишни години, когато имаше грипни ваканции и екскурзии.

Макар и обучението от разстояние в електронна среда да не може да замести изцяло присъствените занятия, бяха създадени условия учениците да придобият необходимите знания и ключови компетентности.

Такова е масовото мнение и на преподавателите. Съюзът на работодателите в системата на народната просвета също настоява да не се правят никакви промени в образователния процес до края на учебната година.

Образованието до 16 години, (в общия случай до Х клас) е задължително по Конституция. Националното външно оценяване в неговия край измерва придобитите умения в рамките на целия първи гимназиален етап.

Ето защо евентуалните пропуски през определена учебна година не са решаващи за успеха на изпитите. С резултатите от НВО учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втори гимназиален етап.

Какво ни показват резултатите на НВО

Тези резултати са индикатор, чрез който се измерват придобитите компетентности, установят се пропуските на учениците и необходимостта от компенсиране чрез консултации, допълнително обучение и др.

Както и останалите външни оценявания, това в Х клас има голямо значение за разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието на ниво паралелка, училище, регион, държава. То е ключово и за останалите образователни системи и измервано през международните изследвания.