Близо 3 години след трагичния инцидент в българското село Хитрино, при който влакова композиция транспортираща газ дерайлира и избухна, вече имаме и окончателното становище за причината, довела до този инцидент – високата скорост.
Това става ясно по думите на шуменския съдия професор Мая Йорданова, която е вещото лице, изготвила експертиза за състоянието на железопътното трасе на гарата в селото.
„Влакът щеше да мине безпроблемно, ако се движеше с 40 километра в час, а не с двойно по-висока скорост“, заяви Мая Йорданова. Тя посочи, че „причината за инцидента не е в железопътния път, въпреки че състоянието му не е добро. Физическите сили, действали на композицията, са довели до обръщането на шести вагон“.
Според експертизата, влаковата композиция е преминала със скорост от 81 км/час при стрелка номер едно на железопътния път и скорост от 78 км/час при стрелка номер пет, при максимално допустима скорост от 40 км/час.
„Вещото лице се изрази, че подсъдимите са си правили експеримент с влизането с тази скорост. За мен това не е експеримент, просто никой не е управлявал влака. Скоростта е нараствала безконтролно и влакът е извършвал неуправляемо движение“, заяви Николай Димитров, адвокат на пострадалите от взрива в Хитрино.
Защо се стигна до това изслушване
Това не е първото официално становище по казуса – професор Мая Йорданова вече бе изготвила експертизата си преди днешното изслушване.
Изслушването беше извършено заради промяна от страна на професор Йорданова на заключението на предходната си експертиза.
Адвокатите на подсъдимите обявиха, че ще приемат експертизата единствено в писмения ѝ вид, тъй като между нея и устното представяне в съдебната зала, е имало очевидни разминавания.
„Съдържащото се в писмения вид на експертизата беше нещо различно от изложено от вещото лице Йорданова в съдебната зала. В писмения вид пише, че предвид състоянието на железния път не може да се определи безопасната скорост, а тук на въпрос на частното обвинение дори каза коя е безопасната скорост“, заяви адвокатът на един от подсъдимите машинисти Димитър Стефанов.