Най-тъжното във ваканциите е, че те свършват. Независимо колко се забавлявате, докато лежите на плажа, спускате се по заснежените склонове със ски или просто отмаряте в бунгало сред тропическите гори, призракът на това, че трябва да се завърнете у дома и отново да поемете по пътя на ежедневните задачи и раздразнения винаги витае около вас.
Има множество изследвания, които доказват, че веднага щом се върнете от почивка, нивата на щастието ви се връщат главоломно обратно там, където са били преди да заминете.
Специалистите твърдят, че често ваканциите и почивките има силен, но доста краткотраен ефект. Разбира се, това по никакъв начин не означава, че трябва да изпадате в отчаяние и да откажете самолетните билети.
Изследванията на щастието и консуматорската психология са напреднали до такава степен, че към момента съществуват ясни препоръки, които можете да следвате с цел да можете да повишите нивото на щастие, което изпитвате от ваканцията си на максимум, независимо, че тази почивка в крайна сметка ще свърши.
Преживявания
При условие, че търсите оптималната пропорция щастие – похарчени средства ваканциите са добра идея като цяло. Множество изследвания показват, че преживяванията и случките като цяло доставят повече щастие от материалните придобивки.
Разбира се, притежателят на най-новия iPhone също може да не спре да дърдори, но като цяло тенденцията е човек да говори повече за своите преживявания, отколкото просото за различни неща и вещи.
Когато някой си купи преживяване, сякаш изглежда си купува и история, споделя д-р Амит Кумар, социален психолог и изследовател в Университета в Чикаго, който разглежда връзката между парите и щастието.
Така че еднократните ваканции продължават да доставят хедонистична наслада и полза дори и след като са от дълго време в миналото и това е защото те продължават да живеят в историите.
В свое изследване д-р Кумар кара участниците да сравняват материалните срещу „емоционалните“ покупки, направени в даден минал момент.
„Емоционалните“ покупки (много от тях свързани с пътуване или екскурзия) са направили хората по-щастливи отколкото материалните такива, обяснява д-р Кумар. Това е обяснимо от факта, че преживяванията и опитът имат повече стойност като предмет на разговори.
Сравнение с останалите
Разбира се, това не е всичко, обаче. Ясно е, че не всеки разговор за дадено преживяване може да ви направи щастливи.
Някои изследвания показват, например, че разговори, които включват сравнение на дадени покупки (независимо дали материални или не) с други подобни, могат да доведат до намаляване на щастието и ползите от тези покупки.
Това е една от причините винаги да се стремите да търсите уникални ваканционни преживявания или подобни, които да не подлежат на сравнение с тези на ваши близки или приятели.
Преживяванията са най-ползотворни, когато осигуряват уникални възможности, които не са лесно сравними с други подобни опции, твърдят изследователите.
С цел да изживеете щастието от почивката си на максимум, надали ще искате като се върнете да сравнявате с вашите приятели какво сте преживели и да откриете, че техният круиз е бил с кораб със седем басейна, докато на вашия е имало само четири.
Разбира се, това е интуитивно – винаги ще има някой, който да отиде на по-добър круиз от вас или да е отседнал в по-луксозен хотел. Понякога, дори и пътуването ви да не е уникално, човек трябва да се фокусира върху уникалните моменти от него.