Остават по-малко от 24 ч. преди кислорода в потопяемия съд „Титан“, изпратен с 5-ма души на борда, да се изчерпи. Издирването продължава за пореден ден, след като един от спасителните екипи докладва за уловени „звуци от почукване“ в района на Атлантическия океан, в който батискафът изчезна.

Сонари улавят подводните звуци във вторник вечерта. „Беше чут допълнителен акустичен фийдбек, който ще помогне при векторизирането на съдовете на повърхността и също така индикира надежда за оцелели“, споделят от властите в САЩ.

Бреговата охрана съобщи, че шумове са били засечени и от канадски самолет, което обуславя преместването на ресурсите за изследване на техния произход. Те обаче дали отрицателни резултати.

Какво знаем за „Титан“ и неговата мисия

За разлика от класическите подводници, които се задвижват самостоятелно, тъй като „Титан“ е батискаф, той се превозва, задвижва и управлява от кораб майка. Освен това той е с по-малка мощност и не може да остане толкова дълго под вода, както подводниците са конструирани да могат.

В неделя (18 юни) операцията по гмуркане на съда стартира в 9:00 ч. Крайната цел е да се достигнат останките от потъналия британски лайнер „Титаник“. Около 1 ч. и 45 мин след спускането на съда връзката между „Титан“ и кораба майка се губи.

18:10 ч. е било първоначалното планирано време за повторно излизане на батискафа. В 18:35 властите са уведомени и започва ответната операция по неговото издирване.

Как протича издирването на изчезналия по следите на „Титаник“ батискаф

Към момента тече интернационално състезание с времето в търсене на потопения „Титан“ и неговите 5 пасажера, преди кислородът в съда да се изчерпи напълно. В мисията се включват бреговата охрана на САЩ, канадските сили, различни плавателни и потопяеми съдове, летателни апарати и множество експерти.

На борда на батискафа с големина на миниван пътуват 1 капитан и 4 специалиста.

Спасителните екипи използват сонарни буйове, които улавят подводните шумове. „Самата подводница ще издава звуци със системите на борда… екипажът, да се надяваме, също издава звуци“, споделя пенсионирания капитан Боби Шоли, бивш водолаз на военноморските сили на САЩ.

Засега най-трудният момент е откриването на съда. След като бъде открит, има други ситуации, които трябва да бъдат разрешени, например как батискафът да бъде изведен на повърхността и екипажът да бъде спасен.

Малко са и съоръженията в света, които могат да плуват толкова дълбоко. Освен това поради дълбочината, търсещите съдове трябва да се качват и спускат постоянно, вместо просто да обикалят дъното на морето, което усложнява търсенето.

Също така батискафът тежи около 10 тона, тъй като е изработен от високотехнологични въглеродни компоненти. В мисията са включени плавателни съдове, които могат да изпълнят задачата, но търсенето все още не е дало резултат, а времето изтича.