Две от най-големите и влиятелни държави в Европа ще дават милиарди евро с цел спасяване на огромни компании като автомобилния гигант „Рено“ и най-голямата немска авиокомпания „Луфтханза“. Мненията за тези планове, обаче са повече от разнородни. Според специалистите, държавата прави грешен ход заради едно нещо – налива огромни суми за нещо, върху което няма да получи никакъв контрол.
Т.е. от липсата на контрол ще следва и това, че нито един държавен орган няма да следи за това как ще се използват налетите пари в частниците.
Прахосване на държавни пари ли е всичко това?
Германия и частната авиокомпания „Луфтханза“ са постигнали стабилна договорка, пишат немската медия. Към този момент очакванията са за това федералното правителство да отпусне цели 9 млрд. евро, за да се опита да спаси авиокомпанията-гигант.
"Не мога да съобщя детайли, защото споразумението не е окончателно, както и сами разбирате", заяви канцлерът на Германия Ангела Меркел. Дори след тези думи на една от най-влиятелните дами на стария континент, все пак сделката предизвиква много въпросителни.
„Зелените“ и партия Линке задават питанката защо се наливат милиарди от парите на обикновения, масов данъкоплатец, за да бъде спасена частна компания. На всичкото отгоре управлението на „Луфтханза“ се предвижда да си остане частно, както бе и до този момент.
Еврозоната налага ограничения в подобен вид сделки и договорки. Това е така, защото Европейската комисия трябва да даде разрешение, за да може подобна сделка изобщо да се случи.
Към този момент Комисията предвижда събитията да се развият в посока Германия да купи над 20 процента от акциите на „Луфтханза“. Това ли е единственото условие, което е необходимо да бъде изпълнено, за да се осъществи подобна сделка и тя да не противоречи на европейските закони?
Ситуацията във Франция
В същото време стана ясно, че и във Франция също имат намерение да спасяват редица влиятелни компании. По официална информация 5 млрд. евро държавни пари ще бъдат налети в „Рено“.
Тук нещата са малко по-различни – автомобилната компания желае да изтегли огромен заем, възлизащ на горепосочената сума, но като гарант по кредите да бъде посочена държавата.
Французите предвиждат сценарий, в който ако държавата даде своето съгласие, да поиска от „Рено“ някакви стабилни и сигурни гаранции, че във фирмата скоро няма да има съкращения. Но за съжаление, предвид ситуацията, правителството не е готово да отправя подобни искания с такава тежест към този момент.
"Няма да правим бомбастични обещания пред микрофоните в студиата. Мога да кажа: "Изисквам „Рено“ да не затваря фабрики и да не прави съкращения. Това ще превърне компанията в по-слабо конкурентноспособна. И след две или три години ще трябва да затварят заводи, защото не сме им позволили да се реформират", сподели вижданията си финансовият министър на страната Бруно Льо Мер.
На всичкото отгоре в медиите се носят слухове, че „Рено“ се готви да затвори огромната си фабрика край Париж, като това би оставило хиляди хора без месечен доход.