Фалитът на най-големия английски туроператор „Томас Кук“ ще даде отражение и върху българските хотели и представители на туристическия бранш. Това заяви в ефира на bTV Пламен Копчев, който е председател на организацията на собствениците на хотели.
По неговите думи компанията има пазарен дял на полетите към летищата Варна и Бургас около и над 50% и това ще създаде огромни проблеми.
Сумите, които трябва да бъдат разплатени към различни хотели, са огромни и няма никаква яснота кога и дали изобщо това ще се случи.
Пламен Копчев изрази надежда, че от страна на държава ще има разбиране и се надява да получат отсрочка на различни плащания, сред които ДДС и корпоративен данък.
По неговите думи тези данъци се дължат за пари, които реално не са получени и това ще затрудни много от хотелиерите.
Плаща се със закъснения от поне 60 дни
Стандартната практика на „Томас Кук“ е да извършва плащането за настаняването около 60 дни, след като летовниците са напуснали хотелите.
В общия случай финансовата година на компанията приключва през септември и всички плащания се правят след 1 октомври.
Така Ростислава Димитрова описва ситуацията с фалита на британската фирма. Тя има хотел, който в началото е работил с немска фирма, а през последните години са имали договор с „Томас Кук“.
Тя сподели още, че дори и в този момент при тях има настанени над 200 техни туристи, а сумата, която чакат да получат от фалиралата компания, е 1,5 млн. евро.
От страна на „Томас Кук“ са уверили Димитрова, че както всяка година и сега парите ще бъдат преведени на 1 октомври, тя се притеснява дали с оглед на ситуацията това е възможно.
У нас има над 2000 туристи, засегнати от фалита
Туристите, които все още са на територията на България ще бъдат извозвани от дъщерната компания на „Томас Кук“ – „Кондор“, която продължава да лети, въпреки фалита.
Към този момент на територията на България има 2500 летовници, които компанията е изпратила. Повечето от тях се намират в курорта „Слънчев бряг“, малка част от тях са в „Златни пясъци“. Полетите на повечето от тях се бавят и хората чакат, за да бъдат транспортирани до родината си.