„В момента сме в условията на потенциално ембарго на вноса на суров петрол от Русия. При по-строги мерки – вероятно цената на суровия петрол ще скочи до нива, които не сме виждали до момента и горивата ще поскъпнат шоково.
При потенциално ембарго на руския петрол за Европа цената на барел може да достигне и до 200 долара. При такъв сценарий цена от около 3,50 лева за литър бензин ще ни се струва ниска цена за горивата”.
Това заяви експертът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров в отговор на въпроса на какво се дължи поскъпването на горивата у нас.
„Това много зависи от движението на суров петрол на международните борси. Мисля, че моментното поскъпване на горивата в момента се дължи на повишената цена на сорта „Брент” преди около месец.
Това сега е по-скоро закъснение на поскъпването. По принцип рафинериите произвеждат горива първо с наличния петрол, закупен по-рано и след това попълват запасите си. Важно е да се отбележи обаче, че българската рафинерия преработва руски петрол „Уралс”, който се котира значително по-евтино от другите.”, уточни той.
По думите му обаче трябва да се направи разлика между дългосрочни договори за покупка на петрол и спотови цени.
„В момента нашата рафинерия вероятно работи със суровина по дългосрочен договор, по който цената се определя между компанията майка и дъщерната фирма”, подчерта Владимиров.
Горивата – добре, а пътищата
Състоянието, в което заварваме пътищата, е меко казано отвратително. Първата стъпка ще бъдат усилията, които ще хвърлим през тази година, за да се оправят магистрали, първокласни и скоростни пътища. След това ще се пренесем и към второкласните.
Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
„За първи път е сложено толкова голямо финансиране. Тоест, държавата предварително слага тази надбавка, която ще получи след това.
Ние, като държавно управление, първо даваме - след това обаче искаме този, който ползва - да плаща. 2/3 от средствата за 2021 г. са платени от винетките – не е честно и трябва да балансираме. Тези 2/3 трябва да идват от тежкотоварните превози.”, категоричен е той.
Влиянието на ТОЛ системата
„Фактите са, че тол системата е трябвало да влезе с реален обхват още преди две години. И в момента второкласните пътища са в нейния обхват, но са с нула стотинки. Две години ваканция за превозвачите.”, допълни вицепремиерът.
Министърът обяви, че вече се работи по идеи за инфраструктурен закон, който да стимулира развитието на инфраструктурата, като съкрати всички срокове.
„Ако искаме по законен път да започнем магистрала, между 5 и 6 години отнемат само процедурните правила. Законът за устройството на територията е непригоден за инфраструктурните проекти.”, каза още той.
Караджов допълни, че 278 са започнатите и недовършени ремонти на пътища в страната. Той уточни, че има напредък по 1, 2 и 3 участък от магистрала „Хемус”. Сериозен такъв има и по скоростния път Ботевград – Видин.