След като премиерът на България Бойко Борисов заяви, че ще се строи скоростна железница, около 2 милиарда лева трябваше да бъдат усвоени от страната ни. За европейската пара малко хора знаят, но това се дължи на усиленото строене на шосета тип „магистрала“.

Въпросът е насочен към това защо железопътният ни транспорт седи затънал в храсти и неуредици, но за сметка на това нашите магистрали са същинско въплъщение на напредъка на човечеството в строенето на пътища? Борисов в нито един случай не се е поколебал дали да инспектира някой строеж с държавното луксозно возило и това сякаш скъсява дистанцията между масовия работник и държавния поръчител.

В България годините не означават нищо

Е, драги читатели, знае се от години, че в страната ни годините не означават нищо. Последното изречение бе объркано, нали?

Няма да се обясняваме излишно какво сме имали предвид, а вместо това ще инжектираме малко конкретика в този текст, за да ви стане ясно какво искаме да ви кажем. Проектът и строителството на железопътната магистрала „Тракия“ станаха факт през вече далечната 2007 г.

По първоначален план след три години, броено от сега (2023 г.) трябваше българските граждани да се радват на скоростна отсечка от западна до източна България. Релсите, обаче, не са готови за експлоатация (както можете да се сетите) и през 2023 г. нищо няма да се промени.

Годината бе изместена със 7 по-напред във времето и се заговори за 2030 г. Пусковият срок бе уточнен след поредното заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма „Транспорт“.

Една от възможните причини, които забавиха толкова значително проекта е свързана с това, че се осъществиха много обжалвания на обществените поръчки, за да се избере изпълнител на проекта. Истината е заровена там, че въпреки многото време, отделено в търсене на строителя, накрая бяха избрани фирми, които на практика нямат почти никакъв опит в строителството на жп-линии.

Най-скандалното е, че дори някои от фирмите в миналото са били разследвани за източване на еврофондове и неправомерно разполагане с пари от различни бюджети. Това, съвсем естествено за нашите ширини, бе потулено.

Ето как можете и вие да стигнете до това завидно благосъстояние

Ако една българска компания спечели сериозна поръчка, която обещава много пари при изпълнение в колаборация с други, чужди участници. Образът на фирмата е най-често е средно предприятие, което разполага с оборот до 19.5 млн. лева, а персоналът – 50 човека максимум, които нямат никакъв опит в строителството на ЖП-обекти.

Чуждата фирма със сигурност е испанска или румънска. Тя е дилърът на квалифициран персонал, както и има нужните характеристики – ресурси, големина, оборот.

Ако се гледат по изисквания – това е най-чистата компания на света. Българската фирма трябва да намери подизпълнители, защото все пак е водеща в колаборацията.

Ние, медиите, най-често разбираме за такива схеми чак когато се стигне до някакви абсурдни ситуации като например да се избере супер огромен, голям, известен строител на обекта, нает от изключително малка фирма. Именно заради това често се смята, че зад управлението на тези малки фирмици стоят наистина тежки, добре познати, сериозни лица.

Да си го кажем сериозно – кой седи зад тези фирми

Истината е, че ако човек се поразрови в публични регистри и източници, които са съвсем открити за обикновените граждани, ще разбере малко повече от общите приказки, които може да чуе по новините. Лицата, които стоят зад тези малки фирми, печелещи проекти за по над 500 млн. лева са бодигардове или охранители, бивши борци или най-често хора с връзки в т.нар. „подземен свят“, кой е смятан за изчезнал.

Конкретно по обекти

В края на месец юли бе зададено началото на строителството на жп линията Костенец – Септември. Релсовият път е с дължина 24.5 км, а цената за изграждането му е бил 501 млн. лв.

Средствата са дошли директно от „Свързана Европа“, а поръчката е спечелена от обединението „Костенец – Септември 2018“. Водещият партньор по сделката е „Транс логистика“ ЕООД.

Другите участници са испанската фирма „Контаратас Иглесиас“ АД и румънската „Аркада Къмпани“ АД, втората от които е била разследвана в Букурещ по процес, свързан със злоупотреби с еврофондове.

Очевидно, някой на някого е платил някъде и нещата са потулени, а до обвинения не се е стигнало. Така де, миналото не е важно, нали така беше – важно е бъдещето.

От документите, приложени към обществената поръчка, ясно личи, че испанската и румънската фирми са привлечени в колаборацията, за да бъдат изпълнени изискванията за оборот (все пак „Транс Логистика“ има само 5 млн. лв. и ще изглежда странно как изведнъж Бог се усмихва и дава на малката фирма поръчка за 501 млн. лв.).

Е, поръчката е грабната и експертите са осигурени от чужбина, а нашите взимат парите – ЕВРИКА! Още много фирми, на чело на които стоят бивши охранители на президенти и премиери или спортисти (главно в областта на борбата), са в изключителен подем по време на управлението на Бойко Борисов и компания.

Вече поне знаем защо честичко системите за безопасност не работят, влаковете закъсват или директно дерайлират… а, не грешка на машиниста беше, извиняваме се! Той тоз машинист какъв е тулуп.