Все повече изкуствоведи се опитват да вникнат в съзнанията на отдавна отишли си от този свят художници, търсейки скрити послания и символи, закодирани в творбите. В днешната статия ще обърнем внимание на някои известни и не толкова известни картини със загадъчни символи и послания.
Леонардо да Винчи – „Мона Лиза“
Няма как да не споменем най-известната картина на всички времена, която се превръща в мишена на немалко конспиративни теории, заради които става обект на обир. Една всеизвестна хипотеза гласи, че образът на Джокондата е всъщност Да Винчи, преобразен в женски лик.
Тайната се крие в загадъчната усмивка, която е израз на любопитство дали някога тази тайна ще бъде разкрита. Друга теория твърди, че образът на жената е всъщност портрет на любовник на да Винчи – Джан Джакомо Капроти, който често се е обличал като жена.
При по-внимателен преглед се стига до извода, че в очите на Мона Лиза се забелязват неизвестни числа и букви, като в дясната зеница има негови инициали (“LV”), а в лявата – “B”. До ден днешен не става ясно какво символизират всички букви и числа в очите на жената и по целия фон, но технологиите са пред нас, а любопитството около тази картина никога няма да затихне.
Йеронимус Бош – „Фокусникът“
Картините на Бош са световна загадка, чиито детайли могат да пробудят различни интерпретации и теории за тяхното значение. За съжаление, ние никога няма да разберем истината от първо лице, но затова можем да дадем за пример една от най-любопитните творби с най-любопитния образ.
Цялостната концепция е изградена върху вярването, че човек не може да устои на изкушенията. Образът на Дявола можем да открием в различни малки детайли като кукумявката в делвата на фокусника и жабата на масата и устата на един от играчите.
Най-голямо внимание обаче заслужава образът на човека, обърнат към публиката с лукав поглед и чувство за самодоволство. Където и да поставите тази картина, погледът на този човек ще бъде насочен към Вас.
Образът на мъжа се появява и в други картини на Бош и то винаги в тези, в които концепцията се отнася за грешниците и Ада. Можем да приемем хипотезата, че въпросният мъж е бил реална личност от живота на художника, и то може би не особено приятна за него.
Йоханес Вермер – „Жена, държаща везни“
Пред очите на зрителя се разкрива картина, в която на маса има перли, а жената до нея държи везни. При повторна експертиза се установява, че всъщност във везните няма перли, което довежда до редица интерпретации.
Една от тях е търсенето на сакрален смисъл – в тези везни жената е поставила своите лоши и добри постъпки, които не могат да се видят с просто око. Тя ги измерва, за да разбере, кои от тях ще бъдат с по-голяма тежест в Деня на Страшния съд.
До този извод може да се стигне благодарение на картината, намираща се зад жената, която изобразява именно Деня на Страшния съд и огледалото, което е отражение на достойнствата и недостатъците на човека.
Микеланджело – „Сътворението на Адам“
Няма как да не сте виждали тази толкова известна картина датираща от времето на Ренесансовия блясък и разцвет на изобразителното изкуство. Вдъхновението от библейски персонажи и епизоди е ключово за тази епоха и най-известното е именно „Сътворението на Адам“.
Години наред критиците са си блъскали главите и са напрягали очите си, вглеждайки се в най-дребния детайл, докато не са стигнали до нещо очевидно – има закодирана форма на човешки мозък в образа на Бог и неговата ангелска гилдия. Всяка една част от мозъка е внимателно изобразена чрез детайли, въпреки че тогава анатомията не е била развита наука.
Пример за това може да бъде разпознатата Силвиева цепнатина, която разделя фронталния лоб на мозъка от париеталния и темпоралния. Тя е представена чрез свитата пелерина на един от ангелите на Бог.

